Ik lees Frans: een tussenstand

We zijn bijna halverwege de maand september. Hoe is het intussen vergaan met de 'Ik lees Frans' actie die ik hier opzette?



Allereerst ben ik enorm blij met het enthousiasme van enkele collega-(boeken)bloggers! Een overzichtje van enkele interessante blogs:

download (30) 
  • Jannie van Mijn boekenkast heeft Rivier van vergetelheid van Philippe Claudel uit. Lees hier haar eerlijke recensie. Momenteel is ze bezig in Grijze zielen, van dezelfde schrijver. Blijkbaar bevalt dat boek beter. Fijn dat je m'n Franse lievelingsauteur leest, Jannie!
Philippe Claudel (bron)
  • Nog gelezen via Twitter: deze blogpost van Johanna Dobbinga. Ze heeft het onder andere over Niets weerstaat de nacht van Delphine de Vigan en Refrein van de honger van Nobelprijswinnaar J.M.G. Le Clézio. 
  • Op Goodreads zag ik dan weer dat Kelly van Ma vie en vert de boeken die ik aanprees in mijn stuntelige vlog heeft toegevoegd als 'to read'. Génial!
  • Zelf las ik Een verzonnen leven van Karine Tuil. Het boek startte met iets te veel beschrijvingen, maar kon me uiteindelijk wel boeien door de actuele thematiek. Het verhaal speelt zich afwisselend af in New York en Parijs. Meer info vind je hier. En hier kan je mijn uitgebreide recensie lezen.

  • Verder las ik ook nog het speciale Les enfants terribles van Jean Cocteau. In de taal van Molière, jawel! Een recensie volgt nog. De afbeelding op het omslag is trouwens ook getekend door Cocteau. De roman dateert van 1925 maar leest vrij vlot.
(bron)
Tot slot las ik dat De Bezige Bij Antwerpen de werken van de Franstalige Belg Georges Simenon gaat heruitgeven. De vertalingen zien er alvast veelbelovend uit, alsook het aanstekelijke enthousiasme van onder andere Sam De Graeve en Bart Van Loo die praten over hun 'Simenonofilie'. 

Ik twijfel nog over het volgende boek dat ik ga lezen. Aanvankelijk wou ik Sartre lezen, maar deze week zag ik dat ik Elle s'appelait Sarah van Tatiana de Rosnay nog ongelezen in mijn kast had staan. Nu weet ik dat dit boek al vaak besproken is en dat de meningen erover verdeeld zijn, maar ik wil het toch graag lezen. De film heb ik een aantal jaar geleden wel gezien, en die vond ik heel goed (ook omdat ik fan ben van de sublieme Kristin Scott Thomas).  

Welk Frans boek wil jij nog zeker lezen in september?

P.S.: Excuses als ik mensen vergeten ben in deze blogupdate. Feel free om deze blogpost aan te vullen in de reacties hieronder!
‘Simenonofilie’





 

Populaire posts