Ik lees Frans 2016

Ik was niet helemaal zeker of ik wel een nieuwe Ik lees Frans wilde doen op deze blog. September is een vrij drukke periode en tijdens vorige edities was het altijd wat moeilijk om alles bij te houden.

Maar toch. Er was vraag naar. Sommige volgers hebben me ooit dankzij de actie leren kennen. En wanneer worden Franstalige boeken anders nog eens onder de aandacht gebracht op een boekenblog? De noodzaak is er trouwens ook: ik heb Frans gestudeerd, maar lees veel minder in de taal van Baudelaire dan vroeger. Voilà, genoeg redenen om er nog eens in te vliegen, allons-y!


La Vieille Bourse in Lille - waar meestal een boekenmarkt te vinden is.
Het opzet van Ik lees Frans
In september mag je hier besprekingen van Franstalige boeken verwachten en niets houdt je tegen om zelf ook een (vertaald) Frans boek te lezen! Als je een boek bespreekt, geef me dan een seintje, want aan het einde van de maand plaats ik alle links in een handig overzicht.

Een boekentip...
Lezers van deze blog weten inmiddels dat ik fan ben van Philippe Claudel. Een schrijver, docent, scenarist en regisseur met een indrukwekkend oeuvre, zonder eigen website of accounts op de sociale media. Nog steeds mijn lievelingsauteur aller tijden, hoewel zijn laatste romans nogal verschillen van zijn eerstelingen (en ja, ik durf ook al eens kritisch te zijn).

Mijn eerste kennismaking met zijn werk was Les âmes grises (Grijze zielen), een roman die jullie vorig jaar konden winnen. Dat boek wordt meestal in één adem genoemd met een andere bestseller van Claudel: Le rapport de Brodeck (Het verslag van Brodeck). Terwijl Grijze zielen zich afspeelt tijdens de Eerste Wereldoorlog, heeft Het verslag van Brodeck de Tweede Wereldoorlog als historische context. Een oorlogsachtergrond die tegelijk heel ingrijpend is voor het hoofdpersonage, Brodeck, die een verslag moet schrijven over een moord op een vreemdeling. De taal is deze keer minder poëtisch maar daarom niet minder pakkend.

Afbeeldingsresultaat voor het verslag van brodeck
 ... en een winactie
Aangezien ik geen kei ben in het bijhouden van blogverjaardagen en dan nooit iets vier of onderneem, gooi ik er nu een winactie tegenaan. Un petit cadeau!

Wil je Het verslag van Brodeck winnen? Geef me dan jouw ultieme boekentip voor 5 september. Welk Frans boek raad je me aan? Waarom? Hoe meer (originele) tips, hoe liever. Je kan hieronder een reactie achterlaten of me mailen op literasa[at]gmail.com

De winnaar wordt op 5 september bekend gemaakt. Bonne chance!



Populaire posts